– A felkészülés ”kulissza titkairól” kérdeztük a csapatok tanárát
A zalaegerszegi csapatokat egyszerűen nem lehet letaszítani a K&H Vigyáz! Kész! Pénz! pénzügyi vetélkedő dobogójáról. A versenyen a diákok hét éve mérik össze jártasságukat a pénz világában. 2013 óta minden évben zalai csapat végzett az első helyen, idén pedig két második helyezést sikerült bezsebelniük. Tanárukkal, Rinfel Mónikával beszélgettünk, aki szerint jelenleg a magyar oktatási rendszerben azok a kompetenciák, amelyek később a boldogulás szempontjából elengedhetetlenek lesznek, mint például a pénzügyi ismeretek, az érdekérvényesítő képesség, a vitakultúra, a stressztűrő képesség háttérbe szorulnak.
A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő történetében előkelő helyet vívtak ki maguknak a zalaegerszegi iskolások. Az országos versenyre 2010 óta összesen 533 településről 992 iskola csapata pályázott, ami összesen több mint 30 ezer diákot jelent. Közülük a legtöbb díjat a Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium és a Liszt Ferenc Általános Iskola csapatai szerezték. Idén az 1-2. korosztályos kategóriában a Négyjegyű titkos kód, az 5-6.-osok diákok közül pedig a Pénz-Sztár-Gép csapatai állhattak a dobogó második fokán.
Rinfel Mónikával, a csapatok felkészítő pedagógusával beszélgettünk, aki 2013 óta edzi a zalai diákokat a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőjére. Csapatai évről évre kiemelkedő eredményeket érnek el. A 2013/14-es tanévben még csak egy, 2014/15-ben már három, tavaly hét, idén pedig négy csapatot indított, amelyből három egészen a döntőig jutott. Interjúnkban a pontszámok és helyezések mögött kíváncsiak voltunk a felkészülésére, a személyes motivációra is.
Hány éve készít fel csapatokat a K&H versenyére?
Az első csapatom 2013-ban indult a vetélkedőn, akkor szülőként készítettem fel másodikos fiamat és osztálytársait. A következő évben kezdtem el újra dolgozni a gyermekeim születése után, úgy éreztem, sok munkát fektettem a felkészítésbe, ezért neveztem újra diákokat. Idén újra ringbe szálltam szülőként is. Felkészítésnek csak a középdöntő előtti fázist tekintem, hiszen az igazi munka akkor kezdődik.
Melyek voltak az eddigi legkiemelkedőbb győzelmeik?
Minden győzelmünk különleges volt valami miatt. 2013-ban nyertünk először, kis másodikosokkal. Korukat meghazudtoló tájékozottsággal nyúltak a témához. A következő évben a legnagyobbakkal győztünk, okos fiúcsapattal. A legnagyobb győzelmünk a 2015-ös volt, amikor mindkét felsős kategóriában elhoztuk a fődíjat.
Van olyan versenyélménye, amelyre a legszívesebben emlékszik vissza a vetélkedőről?
Legszívesebben a villámkérdésekre emlékszem vissza, mert abban meg tudják mutatni a tanítványaim, hogy milyen alaposan készültek fel, és hogy mennyire gyorsan tudnak reagálni. A másik kedvencem a szerepjáték, amiben a kreativitásuk bontakozhat ki. Idén a középdöntőben, a tabujátékban az Ingyen csoki nevű csapat teljesítménye nyűgözött le, akik húsz másodperc alatt találtak ki három pénzügyi feladványt. Amikor ilyen gyerekeket látunk, akkor megnyugodva hátradőlhetünk, hogy nem kell aggódnunk a jövőért.
Milyen kompetenciákra van szükségük a gyerekeknek ezen a versenyen? Milyen készségeket fejleszthet egy pénzügyi vetélkedő alsósok és felsősök esetében?
A felsősöknél jó számolási készség szükséges, logikus gondolkodás, gyorsaság, lényeglátás, kreativitás, együttműködési készség. Az alsósoknál szintén fontos a matematikai tudás, a talpraesettség, a természetes kíváncsiság és, hogy tudjanak csapatban dolgozni. Egy pénzügyi vetélkedő mindenképpen felelősségre nevel, tudatosságra, fejleszti a problémamegoldó képességet, érvelési technikákat mélyít el. Az idei döntő arra is jó példa volt, hogy a sikerhez, mint ahogy az élethez, bizony szerencse is kell.
Pedagógusként és szülőként is támogatja az induló csapatok versenyzését. Milyen különbséget lát felkészítő tanári, illetve szülői szemszögből nézve a versenyzők felkészítésében?
A tanár meghatározza a felkészülési stratégiát, kijelöli a feladatokat, irányítja a munkát, van egy-egy jó ötlete. A szülő erőteljes jelenlétével támogat: komolyan veszi a gyermeket, az elérendő célt, a gyermeket aktívan bevonja a család hétköznapjaiba, engedi részt venni a bevásárlásban, a pénzváltásban, a banki ügyintézésben, és lehetőséget ad önálló pénzhasználatra.
Az idei K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedő döntőjén három csapat is szerepelt, akiket Ön készített fel. Mi a sikerük titka? Van olyan bevált gyakorlat, stratégia, ami kifejezetten eredményesnek bizonyult az évek során?
Amikor Benedek Tibor vízilabdázót megkérdezték a siker titkáról, azt mondta: mindig én akartam jobban. Ez a tanítványaimnál és nálam is elsődleges hajtóerő. A másik, hogy a gyerekeink hozzászoktak a komoly munkához. Emellett kíváncsiak, nyitottak az új dolgok iránt. Élvezik a tanulást, szeretnek játszani, meg akarják mutatni, mit tudnak. Mindent nagyon precízen megtanulnak, világosan fogalmaznak, és értik is, amit mondanak.
Hogyan tudja kiegészíteni az alaptantervben foglalt tananyagot a K&H vetélkedő tananyaga? Van még e mellett saját maga által kidolgozott tanítási technikája, tananyaga, amit alkalmaz?
A mi diákjaink nem tanulnak pénzügyi ismereteket. A vetélkedőre szakkörön készülünk. Használjuk a vetélkedő tananyagait, ellátogatunk a K&H helyi bankfiókjába, ahol választ kapunk a felmerülő kérdéseinkre, a bank dolgozói elmagyaráznak mindent, ami nem világos számunkra a pénzvilág működésével kapcsolatban. Természetesen arra biztatom a diákjaimat, hogy nyitott szemmel járjanak a világban, a családban igyekezzenek aktív szerepet vállalni, akármiről legyen szó, és akárhány évesek is legyenek. Azt látom, hogy ha valamivel elkezdünk elmélyülten foglalkozni, azt megszeretjük, legyen az pénzügy, autó, természet, gasztronómia, bármi.
Milyennek ítéli a mostani általános iskolás generáció pénzügyi tudatosságát? Ön szerint a most felnövekvő fiatalok felnőttként magabiztosan állnak majd a pénzügyekhez, vagy vannak „fehér foltok” az ilyen jellegű ismereteikben?
A magyar iskolarendszer egyelőre főleg a klasszikus tantárgyakra, matematika, magyar stb. koncentrál. Azok a kompetenciák, amelyek később a boldogulás szempontjából elengedhetetlenek lesznek, mint például a pénzügyi ismeretek, az érdekérvényesítő képesség, a vitakultúra, a stressztűrő képesség háttérbe szorulnak. Nagyon fontos szerepet játszik a családi háttér, az a minta, amit a gyermek otthon lát. Nem mindegy, hogy a vasárnapi ebéd közben miről folyik a beszélgetés. Leginkább az efféle útravaló határozza meg későbbi megabiztosságukat nemcsak a pénzügyek terén, hanem az élet minden dolgában.
A zalaegerszegiek sikerrátája a következő:
- 2014-ben 1-2.-os korosztályban a Négy bankfióka csapata nyert,
- 2015-ben 7-8.-os korosztályban a Profitparányok lettek első helyezettek,
- 2016-ban 5-6.-os korosztályban a Pénz-Sztár-Gép, 7-8.-os korosztályban a Mind arany csapatai álltak a dobogó tetején,
- 2017-ben 1-2.-os korosztályban a Négyjegyű titkos kód csapata, 5-6.-os kategóriában pedig a Pénz-Sztár-Gép nevű csapat szerzett második helyezést.