Bár az úszás jótékony hatásait senkinek nem kell bemutatni, sokan mégis csak a nyári időszak kezdetével szánják rá magukat. Egy friss kutatás felmérte a hazai úszókat, milyen pozitív élettani hatásokat tapasztalnak, mi és ki motiválja őket a sportban és egyáltalán mire gondolnak egy hosszabb táv teljesítése közben. A válaszokból többek között az is kiderült, hogy az úszók közel fele ilyenkor is a teendőin töpreng.
A 43. LIDL Balaton-átúszás kiemelt partnere, a Yettel és az esemény szervezője, a Budapest Sportiroda (BSI) közös felmérésben* kérdezte meg a hazai úszóközösséget a szokásaikról. A válaszadók közel kétharmada legalább hetente szokott úszni, harmaduk hetente több alkalommal is megy uszodába. Az úszáshoz a kitöltők több mint fele okos- vagy sportórát használ, az olyan digitális eszközök, mint például a vízálló fülhallgató vagy az AR úszószemüveg még kevésbé elterjedtek.
A válaszadók a rendszeres úszásnak köszönhetően számos jótékony hatást tapasztaltak, köztük a sport stresszoldó, hangulatjavító hatását (76%), de emellett javult a fizikai erőnlétük (68%), nőtt az állóképességük (61%) és enyhültek bizonyos fájdalmaik – például hát vagy ízületek esetében (29%). A kitöltők negyedének emellett javult a testtartása, az alvásminősége és könnyebb volt szabályozni a testsúlyát is.
Élvezetes mozgás vagy mikor lesz már vége?
A kutatásban arra is rákérdeztek, mire gondolnak az úszók egy hosszabb táv teljesítése közben. A többség ilyenkor a megtett távolságot vagy köröket számolja (53%), fókuszál a technikájára és a légzésére (49%), de van olyan is, aki csak kikapcsolódik és élvezi a mozgást (46%). A kitöltők 40 százaléka a későbbi teendőire gondol, így például a családdal, barátokkal kapcsolatos vagy munkahelyi feladatokra, valamint más elintéznivalókra.
Életkorok szerint míg a 40–59 év közöttiek inkább a környezetre, a tájra és a mozgás örömére fókuszálnak, a 39 év alattiak főleg a megtett köröket számolják vagy a feladatokra gondolnak. 10-ből 1 kitöltő szemei előtt a jutalomlángos lebeg – azaz azon gondolkodik, hogy mit szeretne úszás után egyből enni vagy inni. Ugyanilyen arányban gondolkodnak azon, hogy vajon miért is neveztek be a versenyre egyáltalán – ezek inkább női és a harminc év alatti válaszadókra igazak.
A többség újra megússza
A felmérés külön foglalkozott azokkal, akik terveznek indulni az idei Balaton-átúszáson. A legnépszerűbb táv a klasszikus 5,2 km-es teljes Balaton-átúszás, de emellett van lehetőség a 2,6 km-es féltávon úszni és SUP-on is teljesíteni.
A jelentkezők kétharmada már nem az első alkalommal teljesíti a kihívást. Hogy miért vesznek részt az eseményen, akár második, harmadik vagy sokadik alkalommal? Az úszók háromnegyede személyes kihívásnak tekinti a megmérettetést. Emellett sokan azért indulnak, mert már korábban is teljesítették (36%) a távot, motiválja őket abban, hogy rendszeresen sportoljanak (34%) vagy szimplán szeretik a Balaton környezetét (33%). Emellett többen az egészségmegőrzés miatt ússzák át a tavat (31%) – ez utóbbi inkább a 40 év felettieknél jellemző – vagy mert szeretnek sporteseményeken részt venni (30%). Érdekesség, hogy míg a sporteredmény javítása jellemzőbb a férfiaknál, a nők inkább csak “kipróbálnák magukat egy hosszabb távon”.
Fontos a támogatás és a sikerek megosztása
Bár a válaszadók 80 százaléka saját magát motiválja abban, hogy részt vegyen a Balaton-átúszáson, a kitöltők döntő többségének fontos az is, hogy legyenek olyanok, akik szurkolnak nekik. 10-ből három válaszadót a családtagjai, kettőt a barátai támogatják abban, hogy részt vegyen a kihívásban. A teljesítést követően is fontos, hogy megosszák másokkal az élményt: elsőként a párjuknak (40%), szüleiknek/gyermekeiknek (31%) számolnának be, de 10-ből 1 úszó a partra érkezéskor legelőször a közösségi médián osztaná meg a hírt.
Ha nem is elsőként, de szinte minden kitöltő tervezi megosztani másokkal is a teljesítményét mobilon keresztül: Facebook vagy Instagram posztban (42%), mobil vagy videóhívásban (38%), Facebook- vagy InstaStoryban (29%), valamint szöveges üzenetküldő alkalmazásban (28%). A Balaton-átúszás kiemelt partnere, a Yettel, a megosztásokat és üzenetküldéseket a helyszínen megerősített, szélsebes hálózattal segíti idén is a verseny alatt, illetve egész évben fejleszti hálózatát a Balaton környékén és országszerte.
* A Yettel kutatási kérdőívét 530-an töltötték ki 2025. május 12. és 2025. június 2. között. Az online kérdőív linkjét a 43. LIDL Balaton-átúszás Facebook oldalán és hírlevélben osztotta meg a BSI.