Céges várakozások: sok munkáltató tervez létszámbővítést jövőre

2024 dec 13

Munkaerőfelvételre készülnek a hazai cégek, sok helyen a szükséges költségkeretet és a toborzást végző munkatársak létszámát is bővíteni fogják jelenlegi terveik szerint. A megfelelő jelöltek megtalálásában az állásportálokra támaszkodnak elsősorban a szakemberek, míg a közösségi médiát többen mellőznék inkább. Harmaduk tart a felvételi folyamat elnyúlásától, amelyet azonban a mesterséges intelligencia bevetése ellensúlyozhatna – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

Átfogó kutatásban tárta fel a cégek jövő évi humánerőforrás-gazdálkodási terveit a Profession.hu, amelyből kiderült, hogy óvatos optimizmus jellemzi a hazai munkáltatók várakozásait a gazdasági helyzettel és a foglalkoztatással kapcsolatban. A megkérdezett több száz vezető elmondta, hogy inkább pozitívan néznek a jövő évre, de még mindig körültekintően terveznek a toborzás és bérezés terén.
Létszámbővülési tervek 2025-ben
Bár az előző évhez képest idén a munkavállalói aktivitás erősödése mellett az álláshirdetések számának enyhe csökkenése figyelhető meg, a 2025-re vonatkozó tervezés során a legtöbb cégnél létszámbővítéssel számolnak: 45% nyilatkozta, hogy növelni fogják a foglalkoztatottak számát, csökkenést mindössze 11% prognosztizál.
A vállalati döntéshozók kalkulációiban is tetten érhető már a toborzásra szánt költségkeret növelése (21%), vagy legalábbis az idei szint tartása (63%). Ezen felül sok vállalatnál a munkaerőfelvételt végző csapatok volumenére is ráerősítenek és több embert alkalmaznak e célra.
A válaszadók csaknem harmada tapasztalta, hogy nagyobb erőforrás kellett az év során a toborzáshoz és az új munkaerő kereséséhez, valamint ugyanennyien nyilatkoztak arról, hogy a kiválasztási folyamatukat át kellett gondolniuk és rövidebbé vagy rugalmasabbá tették. A 2025-re vonatkozóan viszont minden harmadik vállalatnál a felvételi folyamat hosszabbodására számítanak, rövidülését csak 15%-uk látja esélyesnek” – mondta el Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.
A humán és anyagi erőforrás mellett a munkaerőfelvételre bevetett eszköztáron azonban a többség nem tervez érdemben változtatni: a bevált csatornákat fogják jövőre is alkalmazni, amelyek között évek óta az első helyen szerepel az állásportál. Ezt követi a közösségi média, amely eszközt azonban többen inkább mellőzni fogják jövőre.
A mesterséges intelligencia bevetése a hatékonyság növelésére
A munkaerőfelvétel hatékonyságának növelésben fontos szerep juthat a mesterséges intelligencián alapuló eszközök bevetésének, amellyel költséghatékonyan gyorsíthatóak bizonyos feladatok.
2023 márciusában végzett felmérésünk során a megkérdezett ügyfeleink 13%-a használt már a munkahelyén valamilyen mesterséges intelligencián alapuló megoldást. A toborzási és kiválasztási folyamatban alkalmazott AI eszközök iránt a nyitottság már akkor is érzékelhető volt, azonban látványosan nem növekedett azóta ezek használata e területen. Mivel idén is kevés cég alkalmaz még AI megoldást a toborzáshoz, így az ebből származó adatok tájékoztató jellegűek” – mondta el Dencső Blanka.
„Akik használják már az AI-t a toborzási és kiválasztás folyamataik során – a rémhírekkel ellentétben – többnyire (64%) a munkakörök átalakulásáról és új munkakörök létrejöttéről számoltak be, nem pedig azok megszüntetéséről. Az AI átveheti a rutinszerű feladatokat, a recruiter munkájában pl. az előszűrést és az adatelemzést, így a toborzók az olyan nagyobb volumenű, stratégiai teendőkre tudnak koncentrálni, mint a jelöltélmény javítása és a megfelelő tehetségek célzott bevonzása” – tette hozzá a Profession.hu szakértője.
Az AI technológiát használó cégek 93%-a szerint ezzel számottevő időt takaríthatnak meg, 66%-a a hatékonyságnövelést jelölte meg a kecsegtető előnyök között, míg 24%-a a szélesebb jelöltbázis elérését. Ahol bevezették már a mesterséges intelligenciát a HR-esek napi munkájába, ott leginkább a munkaköri leírások szövegezését bízzák rá erre a szakemberek (66%), de a közeli jövőben szinte mindenhol tervezik, hogy ezt a feladatot átadják a technológiának (91%). A hirdetés megjelentetéséhez hívják még többnyire segítségül az AI-t (49%), valamint gyakoribb a jelöltek felkutatásában (24%) és a jelöltekkel való kommunikációban, kapcsolattartásban is a hasznosulása (21%).
A kutatás további részleteit a Profession.hu HR Körkép kiadványa mutatja be, amely a következő linkről tölthető le: https://www.profession.hu/hrfeed/hr-korkep-2024-kiadvany/
***
A kutatásról: 1213 magyarországi céges kitöltést összesít, amelyek a Profession.hu ügyfelei közül kerültek ki. Az adatok rögzítése három hullámban történt 2024 júliusa és szeptembere között. 
Forrás: NOGUCHI x

FRISS