Aki kipróbálta, legközelebb is így vásárolna a webáruházakban
Szakértői becslések szerint az elmúlt 1 évben már több mint 20 ezer vásárló fizetett Buy Now Pay Later szolgáltatás segítségével, mintegy 1 milliárd forint összértékben. Magyarország piacvezető webshopjai közül már jónéhány elérhetővé tette a BNPL fizetési módot, a nyugat-európai internetes kereskedelemben pedig már a 20 százalékot is eléri a bevezetés aránya. Magyarország egyik vezető BNPL szolgálatója készített friss felmérést a részletfizetést használók vásárlási szokásairól.
Az InstaCash több mint kétezer vásárlót kérdezett meg a kutatásban a részletfizetési megoldásokkal kapcsolatos tapasztalatairól. A BNPL Spotlight2024 felmérésben résztvevők prémium ügyfélkörnek tekinthetők, átlagos jövedelmük meghaladja az 500 ezer forintot, átlagos életkoruk 39 év volt. A megkérdezettek 60 százaléka havonta legalább egyszer vásárol online, éves átlagos online költése pedig meghaladja a félmillió forintot.
Miért választják a vásárlók a BNPL-t?
„A válaszadók 95%-a rendkívül elégedett volt, különösen nagyra értékelték a gyorsaságot, a papírmentességet, valamint azt, hogy a részleteket kényelmesen, bankkártyával tudják rendezni” – hangsúlyozta az InstaCash társtulajdonosa. „Ezek a pozitív visszajelzések megerősítik azt, hogy a felhasználói élmény jelentős szerepet játszik abban, hogy a BNPL megoldások népszerűvé váltak a prémium ügyfélkörben.”
Antal Tomás az írásos ügyfél visszajelzésekből is idézett néhányat:
“Most először életemben nem ütköztem problémába ilyen ügyintézésnél, le a kalappal! :)”
“Köszönöm! Ilyen gyors és rugalmas elbírálással még nem volt dolgom! Ajánlom mindenkinek ezt a felületet és áruházat! :)”
“Nagyon gyors! Es praktikus is! Végre 2024-ben érzem magam! Több ilyen fejlesztés kéne!
A válaszadók 77 százaléka a 0%-os THM-et is fontosnak nevezte arra a kérdésére, hogy miért döntött az innovatív fizetési mód mellett.
„Mindez azt mutatja, hogy a webes vásárlók számára kiemelten fontos, hogy a szolgáltatás ne járjon extra költségekkel” – értékelte a kutatás eredményeit az InstaCash társtulajdonosa. Antal Tomás hozzátette, hogy a megkérdezettek 70%-a kényelmi szolgáltatásként tekint a részletfizetésre, mivel az lehetőséget ad arra, hogy a nagyobb összegű vásárlásokat több hónapra elosztva fizesse ki. „Ez tovább erősíti azt a korábbi tapasztalatot, hogy az ügyfeleink pénzügyileg tudatos, prémium réteget képviselnek.”
A kutatásban résztvevő vásárlók többsége a jövőben nem kíván a BNPL-től eltérő hitelterméket igénybe venni: 76% jelezte, hogy egyáltalán nem szeretne más típusú hitelt használni.
A tanulmány készítői arra is kíváncsiak voltak, mennyire elégedettek a vásárlók a BNPL fizetés folyamatával.
A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy azok a vásárlók, akik mind áruhitelt, mind BNPL-t kipróbáltak már, a jövőben 80%-ban inkább a BNPL-t választanák, míg 20%-k számára közömbös, hogy áruhitelt vagy BNPL-t használnak.
Részletfizetés egyenlő versenyelőny
„Megkérdeztük a vásárlókat, hogy figyelembe veszik-e a választásnál, ha egy kereskedő vagy szolgáltató részletfizetési lehetőséget kínál. A válaszadók 96%-a azt nyilatkozta, hogy ha a termék és az ár azonos, akkor inkább olyan helyen vásárol, ahol elérhető a részletfizetés. Mindössze a vásárlók 4%-a vélekedett úgy, hogy hiába van részletfizetés, mindig a legolcsóbb helyen fog vásárolni, akkor is, ha ott nem kínálnak kamatmentes részletfizetést” – magyarázta Antal Tomás. „Vagyis, a kutatás is alátámasztja, hogy a BNPL megoldás biztonságos, sokak által használt és kedvelt folyamat.”
A kutatás arra is fényt derített, hogy a válaszadók egyharmada a BNPL-nek köszönhetően magasabb értékű terméket tudott megvásárolni, mint amit eredetileg tervezett. „Vagyis a részletfizetés bevezetésével növelhető az átlagos kosárérték” – emelte ki Antal Tomás.
A szakértő példaként említette a garmin.hu-nál szerzett tapasztalatokat.
„Stratégiai partnerünk, az okosórák és GPS készülékek forgalmazásával foglalkozó webáruház esetében 38%-kal nőtt az értékesítés a részletfizetési lehetőségnek köszönhetően, 64%-os konverziós ráta mellett. A vásárlók az ötfokú skálán átlagosan 4.7 pontra értékelték a teljes BNPL-folyamatot, a vásárlók méltányolták az egyszerű, átlátható, könnyen kezelhető, gyors, kamat nélküli részletfizetési lehetőséget.”
Minden piaci előrejelzés azt mutatja, hogy a BNPL-t kínáló webshopok száma folyamatosan növekedni fog. „A közeljövőben az e-kereskedők további 10%-a tervezi bevezetni a lehetőséget” – emelte ki az InstaCash társtulajdonosa. Már nem csak az innovatív kis-és közepes kereskedők hóbortja a BNPL” – fogalmazott Antal Tomás. „Egyre több „TOP ligás” e-kereskedő is úgy döntött, hogy biztosítja vásárlói számára a lehetőséget.”
BNPL Innovator Stars
„Piacvezető magyar BNPL szolgáltatóként az a célunk, hogy fél évente elismerjük azokat a kereskedő és szolgáltató cégeket, akik bevezetik bármely BNPL szolgáltató megoldását, így élen járnak az innováció terén, példát mutatva a piac többi szereplője számára és meghatározó szerepet vállalnak a nemzetközi szinten is leginnovatívabbnak számító fizetési mód hazai terjesztésében, a fogyasztói edukációban” – ismertette a BNPL Innovator Stars programot az InstaCash társtulajdonosa.
Az InstaCash 5 különböző kategóriában díjazza a legjobb három céget, amelyeknél elérhető valamely BNPL szolgáltatás. Az egyes kategóriákon belül a rangsor a legutóbbi lezárt üzleti év árbevétele alapján alakul. A legutóbbi díjazottak között olyan webshopok találhatók, mint AboutYou, a Beliani, a MediaMarkt, a nootbook.hu, a Homelux, vagy a Hilaris Hotels
Fotók (forrás: IstaCash, Pixabay.com)