Ausztriából, Németországból és Romániából telefonáltunk haza a legtöbbet
Anyák napján a személyes köszöntés a legbensőségesebb, ám erre nem mindenkinek van lehetősége. A Yettel idén anyák napját követően elemezte a hálózatán bonyolított forgalmat, ahol egyértelműen látszódnak a kommunikációs szokások. A legnagyobb növekmény egy átlagos vasárnaphoz képest a küldött SMS-ek és a „hazatelefonálók”, azaz külföldről Magyarországra telefonáló előfizetők számában mutatkozott meg.
A Yettel összesített adatok alapján folyamatosan vizsgálja a hálózatán zajló forgalom típusát és intenzitását mind a belföldön, mind a külföldön mobilt használó ügyfelek esetében. Az eredményekből kiderült, hogy az idei anyák napján a felhasználók 15%-kal több SMS-t küldtek, mint az azt megelőző vasárnap, és valamelyest a belföldi hívások száma is emelkedett. Az SMS-hez hasonlóan jelentős növekmény látszik a „hazatelefonáló”, azaz külföldön tartózkodó magyar előfizetők hívásaiban is, többek között Ausztriában, Németországban, Romániában és az Egyesült Királyságban nőtt jelentősen a Magyarországra indított hívások száma és azok hossza.
Május 4-én a Yettel roamingoló előfizetői összesen 81 országból indítottak hívást Magyarországra: sorrendben a legtöbbet Ausztriából, Németországból, Romániából és az Egyesült Királyságból. A hazánk felé indított hívások száma a külföldön tartózkodó ügyfelek körében az azt megelőző vasárnaphoz képest anyák napján mind a négy országban emelkedett: az Egyesült Királyságban 46%-kal, Ausztriában 33%-kal, Németországban 29%-kal, Romániában pedig 10%-kal. Ugyancsak növekedés figyelhető meg a hívások hossza kapcsán: Ausztriában 49%-kal, Németországban és az Egyesült Királyságban 39%-kal, Szlovákiában 11%-kal, Romániában pedig 10%-kal nőtt a telefonálással eltöltött percek hossza a megelőző vasárnaphoz képest. Az említett országok mellett érdekesség, hogy Hollandiában 41%-kal, az Egyesült Államokban pedig 28%-kal nőtt a hívások száma május 4-én.
Így tartjuk a kapcsolatot az anyukánkkal
A Yettel országos kutatása* is rámutatott arra, hogy a magyarok mobilon tartják a kapcsolatot édesanyjukkal, ha nem tudnak személyesen találkozni – legyen szó anyák napjáról vagy egy átlagos hétköznapról. A kitöltők fele legalább hetente többször szokott beszélni az édesanyjával, tízből négyen akár naponta több alkalommal is. Ez leggyakrabban telefonon (76%) vagy személyes találkozás útján valósul meg (71%), de a Z generációsok fele chaten is tartja a kapcsolatot, a kitöltők ötöde (és a 30-39 éves korosztály harmada) pedig gyakran videótelefonál.
Akik szoktak hang- vagy videóhívásban kommunikálni, azok jellemzően legalább 5 percet beszélnek ilyenkor. Az esetek kétharmadában 5-10 vagy 10-30 percig tart egy-egy hívás, de a kitöltők negyede általában több mint fél órát, tízből egy magyar pedig több mint egy órát beszélget alkalmanként az édesanyjával. Ha mégis rövid (5 percnél kevesebb) hívásról van szó, az a férfiaknál némileg gyakrabban fordul elő, mint a nőknél. A válaszadók saját bevallásuk szerint gyakrabban kezdeményezik a hívásokat, mint az édesanyjuk, és minél idősebbek, annál inkább jellemző, hogy ők a hívó felek.
És hogy ilyenkor miről esik szó? Legtöbbször az általános kapcsolattartás miatt hívjuk az anyukánkat („hogy van”); egészségügyi állapotáról, a rokonokkal kapcsolatos információkról érdeklődünk, vagy a praktikus kérdéseket (például bevásárlást, ügyintézést) beszéljük meg.
A kitöltők harmada akkor is felhívja az anyukáját, ha nagy öröm éri őt – és minél fiatalabb a válaszadó, ez annál inkább jellemző. Hasonló tendencia figyelhető meg a szomorú hírek esetén: míg a Z generációs korosztály 37 százaléka beszámol ezekről az anyukájának, hatvan év felett már szinte senki. Ugyancsak megfigyelhető, hogy míg a nők harmada megosztja édesanyjával a bánatát, a férfiaknak már csak az ötöde.
Anyák napján a kitöltők háromnegyede a személyes találkozást preferálja, de ha ez nem megoldható, harmaduk telefonon köszönti az édesanyját. Ajándékozni leggyakrabban a Z generáció szokott: itt még mindig a virág vezet, ezt követik a tárgyi ajándékok, ugyanakkor a saját készítésű és nem tárgyi ajándékok (például program) nem jellemzők. Ezzel szemben a kutatásban válaszadó édesanyák a közös programnak is ugyanannyira örülnének, mint a virágnak.
*A kutatás 1174 fő megkérdezésével zajlott 2025. áprilisában az Europion Piackutató mobil- és webapplikációs adatfelvételének segítségével (https://europion.hu/). A minta reprezentatív a 16 év feletti magyar lakosságra nem, életkor, iskolai végzettség, lakóhely típusa és földrajzi elhelyezkedése szerint.
Forrás: NOGUCHI x