A REGIO JÁTÉK friss országos kutatása szerint a magyar kisgyermekes családok idén átlagosan 88.000 forintot költenek karácsonyi ajándékokra. A vásárlások több mint fele már online zajlik, miközben a legnépszerűbb ajándékok továbbra is a játékok: társasok, fejlesztő játékok és LEGO. A játékkereskedő saját adatai alapján Black Fridaytől karácsonyig az átlagos online kosárérték 19.000 forintra, az áruházi 13.500 forintra nő, a decemberi forgalom pedig egy átlagos hónap ötszörösét éri el.
Karácsonyi ajándékkeret: 10-30 ezer forint között költ a többség
A kutatásban résztvevő közel 2000 szülő fele 10-20 ezer forint közötti összeget költ egy gyermek karácsonyi ajándékaira, további egynegyedük 20-30 ezer forinttal tervez. A családok 15 százaléka lépi át a gyerekenkénti 30.000 forintos keretet, míg minden tizedik szülő 10.000 forint alatt próbálja megoldani az ajándékozást.
A teljes család megajándékozására szánt összeg átlagosan 88.000 forint háztartásonként. A válaszok alapján a családok nagyjából egynegyede 50.000 forint alatti keretből gazdálkodik, míg minden hetedik háztartás 150.000 forint felett költ karácsonyi ajándékokra.
A REGIO JÁTÉK saját adatai jól mutatják, hogy az éves forgalom mennyire a karácsonyi időszakra koncentrálódik. „Black Fridaytől karácsonyig az átlagos online kosárértékünk 19.000 forintra nőhet, ami 4 százalékkal magasabb a tavalyinál, míg az áruházakban egy vásárlás átlagosan 13.500 forintot érhet el, 5 százalékos növekedéssel. A karácsonyi szezon erejét jól mutatja, hogy decemberben nagyjából ötször akkora forgalmat érünk el, mint egy átlagos hónapban, éves árbevételünk akár 45 százaléka is erre az időszakra esik” – fogalmazott Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK ügyvezető-helyettese.
Mi lesz a karácsonyfa alatt? Játék, könyv, ruha és élmény
Az ajándéktípusokat tekintve szinte minden szülő tesz játékot a fa alá, emellett a családok döntő többsége (70%) könyvet is vásárol, és nagyjából minden második ajándékcsomagba kerül ruha. Élményajándékot – például mozi-, cirkusz- vagy színházjegyet – körülbelül minden ötödik család választ, főként a 11-14 éves korosztály számára.
A játékpiac élmezőnye: társasok, fejlesztő készletek és LEGO
A szülők többsége társasjátékot választ gyermekének, és minden második családban megjelenik valamilyen készségfejlesztő játék is, melyek az egy év alatti és az 1-3 éves korosztályban dominálnak. A 7-10 éveseknél már a LEGO-készletek és a kreatív szettek kerülnek előtérbe, míg a 11-14 éveseknél erősödik a tudományos és elektronikus készletek iránti érdeklődés.
A 2025-ös karácsonyi szezonban több olyan termékcsoport van, amely egyértelműen a közösségi médiából, főként a TikTok-világból kap lendületet. „A Labubu, a Littlest Pet Shop, az úgynevezett italian brainrot vagy a k-pop demon hunter jelenség mind megjelenik a gyerekek kívánságlistáján” – mondta el Gyaraki Dávid. Több termékvonal is látványosan erősödött az előző évhez képest. „A LEGO Botanicals és F1 szériák, valamint a fiatal felnőtteknek szóló young adult készletek iránt ugrásszerűen nőtt idén az érdeklődés. A Minecraft- és Stitch-termékek, illetve a társasjátékok – különösen a felnőtteknek szóló partijátékok – nagyon erősek, ez utóbbi kategóriát a Hitster húzza látványosan” – tette hozzá.
Online karácsonyi vásárlás és akcióvadászat
A vásárlási csatornákat vizsgálva a kutatás egyértelmű online térnyerést mutat. A szülők az ajándékok 55 százalékát online szerzik be az egyszerűség, az árak könnyű összehasonlíthatósága, a kuponok és akciók elérhetősége, valamint a széles választék miatt. A kiszállítás esetleges csúszása miatt kevesen aggódnak, a személyes átvételt is csak a válaszadók 5 százaléka választja. A legtöbben – a szülők mintegy kétharmada – csomagautomatába vagy csomagpontra kéri a rendelését.
A megkérdezettek fele novemberben, egyharmada pedig már nyár végétől elkezdi az ajándékok beszerzését. A vásárlási időzítés okai között az akciók és az árak állnak első helyen: a szülők 60 százaléka kifejezetten figyeli a kedvezményeket. Sokak számára fontos szempont a nyugodtabb ünnepi időszak és a decemberi időhiány kezelése, emellett a készletbiztonság is. A válaszadók közel 40 százaléka tart attól, hogy a legnépszerűbb termékek elfogynak az ünnep közeledtével.
„A magyar vásárlók továbbra is nagyon árérzékenyek, az akciók és kuponok erősen meghatározzák a döntéseiket. A nagyobb értékű vásárlások jellemzően Black Friday idején történnek, és egész évben azt látjuk, hogy a családok figyelik az árakat, és azonnal reagálnak a promóciókra” – emelte ki Gyaraki Dávid.
***
TOP 10 játékkategória 2025 karácsonyi időszakában a REGIO JÁTÉK-nál:
1. Társasjáték, kártya
2. LEGO
3. Autó, jármű
4. Kreatív, fejlesztő
5. Baba, babakocsi
6. Plüss
7. Játékfigura
8. Bébijáték, kellék
9. Puzzle, kirakó
10. Építőjáték
TOP 10 játék 2025 karácsonyi időszakában a REGIO JÁTÉK-nál:
1. Diavetítő
2. LEGO® Classic Nagy kreatív építőkészlet
3. LPS Hotel 6db-os készlet
4. What Did You Say? társasjáték
5. Falánk mókusok társasjáték
6. Repülő röfik társasjáték
7. Csip-Csirip – Minden madár társat választ társasjáték
8. Hitster Bingo
9. Szunyókáló vidra
10. Hot Wheels hurokpálya
***
A kutatás háttere:
A sajtóközleményben szereplő adatok a piacvezető REGIO JÁTÉK saját értékesítési adatain, valamint a 2025. november 10-14. között végzett online kutatásán alapulnak, melyben 1919 magyar, 14 éven aluli gyermeket nevelő szülő vett részt. A kutatás nem reprezentatív a teljes magyar lakosságra nézve, ugyanakkor alkalmas a kisgyermekes családok véleményének és vásárlási szokásainak feltérképezésére.
Forrás:



