– Megunhatatlanok még ma is!

Régi társasjátékok, amik összehozták a családot minden hétvégén, imádtuk mindegyiket régen, de még ma is! Remélem, hogy az unokáim is ismerni fogják mindet, sokkal többet érnek, mint az okostelefonok! 

Gazdálkodj okosan!

Magyarországon az 1940-es években már forgalmazták az amerikai eredetű Monopoly táblajáték helyi adaptációját, a Capitalyt. Ezt a játékot azonban „imperialista” szemlélete miatt 1952-ben tulajdonképpen betiltották, helyette egy hasonló megjelenésű, de teljesen eltérő koncepciójú táblajáték, a Teljesítsd a tervet! került forgalomba. E játék célja az életszínvonal növelése volt a játékosra bízott szocialista gazdaságban, de különösebb gazdálkodást nem igényelt. A Gazdálkodj okosan! 1966-ban készült.

A tervezés és kivitelezés feladatát a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Minerva osztálya kapta meg. (Ebből alakult meg 1990-ben a Minerva Kiadó, és a közben szabadalmi oltalom alá helyezett játék kiadásának joga is ide került.) Jelentős eltérés a Monopolytól, hogy míg a Monopolyban azzal tehetünk szert előnyre, hogy a többi játékost hátrányba hozzuk, a Gazdálkodj okosan!-ban a játékosok haladása nincs egymásra hatással, a siker szinte kizárólag a szerencsén múlik, a játékban csekély szerepe van a stratégiának. A pénz megszerzése sem jár erőfeszítésekkel, mivel körönként fix összeg jár, a betétek után csak szerencsés esetben (megfelelő mezőre lépve) jár kamat.

A megszerzett pénzre és vagyontárgyakra egyedüli veszélyként a ház leégése leselkedik, ami azonban olcsó biztosítással elkerülhető; a többi kiadás esetleges és csekély összegű. A játéknak szórakoztatás mellett a nevelő funkciója emelendő ki (pl. „Zárd el a csapot!”, „Ne szemetelj!”, „Ne dohányozz!”, testedzés, könyvtárba járás stb. népszerűsítése). A játéknak van néhány életszerűtlen eleme, például a bérelt berendezési tárgyak és a biztosítások díját nem rendszeresen, csak egy alkalommal kell megfizetni. A táblajáték tehát nevére rácáfolva nem igazán tanít meg a gazdálkodásra. A játék egymást követő kiadásai némileg módosultak, de ez a játék elvét nem érintette.

A játék már az első évben több tízezer példányban kelt el, a rendszerváltásig ez a szám elérte az egymilliót. A játékot jelenleg is gyártják és forgalmazzák, korszerűsített és reprint kiadásban egyaránt. Gyártásával az Oliver Games, értékesítésével a Régió játék-nagykereskedés foglalkozik. Fejlődésének legújabb állomását 2011 áprilisában – a jogtulajdonos Minerva Kiadó Kft. és a fejlesztő Luman Kft. együttműködése nyomán – az online változat megjelenése jelentette. A regisztrációt követően a játék single-player (egy játékos, algoritmus vezérelte karakterek ellen) és multi-player (több online felhasználó valós idejű játszmája) módban próbálható ki. A táblát javascript popup ablakban látjuk, a figurák és a dobókocka mozgása Flash animáció.

Ki nevet a végén

A Ki nevet a végén? (a 60-as és a 70-es években Kocog és kidob néven is forgalmazták Magyarországon) egy táblás, kockadobásos társasjáték, elsősorban kisebb gyerekek részére, azóta számtalan különféle kiadásban és néven magjelent, gyakran Ludo, vagy egyéb fantázianeveken. A játék legismertebb neve, a “Ki nevet a végén?” egy szólásra utal: “Az nevet legjobban, aki utoljára nevet.” Ez a játékhoz úgy kapcsolódik, hogy ha egy játékos már közel van a célhoz, még mindig leütheti egy másik játékos, és kezdheti az utat elölről. Ugyanezt a mondanivalót tartalmazza a játék egy korábbról ismert neve: Ne nevess korán! A játék az indiai parcheesi vagy pachisi (ejtsd: parcsízi, pacsíszi) játékból ered, feltételezések szerint a 6. századbeli Kör és kereszt játék módosulásaként, amely Koreában Junnori néven ismert.

Hotel

A Hotel nevű társasjátékot 1986-ban hozta létre Milton Bradley, a játék célja az, hogy te legyél a leggazdagabb szállodatulajdonos! Szállodákat kell építenünk, vendégeket kell fogadnunk, és reménykednünk kell abban, hogy az utolsó fillérig elköltik a pénzüket. Az nyer, aki utolsónak marad. Építési engedélyeket kell szereznünk, ezután pedig szállodákat kell építenünk. És már nincs is más dolgunk, mint kinyitni az ajtókat, végül pedig megvehetjük az összes szállodát, ha jól gazdálkodunk. Egy kicsit hasonlít a Gazdálkodj okosan, és a Monopoly nevű játékokhoz.

Malom

A malom a világon mindenhol elterjedt, kétszemélyes, táblás stratégiai társasjáték, hagyományosan lapos korongokkal játsszák a malomtáblán. Már a késő bronzkori mükénéi kultúra leletei között található malomjáték-karcolat. Elterjedése a Római Birodalomhoz köthető. Első – jelenlegi formáját mutató – ismertetése Ovidius i. sz. 2-ben írt A szerelem művészete c. művében található. Az ókori kelták számára a malomjáték ábrája szent, a gonosztól védelmező szerepet is betöltött. A középkori Angliában is nagyon népszerű játék volt, sok neves kolostor kerengőjében találták padokra vésve. Shakespeare Szentivánéji álom c. vígjátékában is említésre kerül egy szabadtéri változata, amint „iszap borítja”. Az angol elnevezései a cowboy sakk, illetve morris – ez utóbbi feltehetőleg a latin merellus, vagyis pult, játéktábla szóból ered. A 11. és 18. század között a malom volt az egyik legnépszerűbb táblajáték, ezután fokozatosan kiszorította a sakk.

Forrás: https://www.magyarorszagom.hu/retro-tarsasjatekok.html