Mutatjuk, miért érdemes a kormánymű hibáira figyelni!

Balesetveszélyes, vizsgán bukást okozhat a hibás kormánymű. A nagyon kopott már nem is javítható, de a csak kicsit beteg még menthető.

Amikor kátyún hajtunk át, szinte halljuk, ahogy csilingel a pénz a futóműveseknél. Arról mindenki tud, hogy a műszaki vizsgákon mérik a lengéscsillapítók állapotát, arról viszont kevesebben már jóval kevesebben, hogy a kormányműveket is ellenőrzik, azok hibája is bukást okozhat. De nem is ez az elsődleges probléma, ugyanis a kormánymű olyan biztonsági berendezés, ami tulajdonképpen nem csak a vizsgán, mindig rendben kell legyen autónkon.
Éppen ezért az indulás előtt, naponta ellenőrzendő tételek listáján is szerepel. Fel kell tűnjön, ha kopog, ha túl nagy a holtjátéka, vagy ha szorul. Igaz, ha ezek már álló helyzetben is jelentkeznek, akkor már elég rossz, balesetveszélyes állapotról tanúskodnak.

(Innentől a 2017. november 9-i Nagykanzsai Szuperinfóban megjelent autós cikk folytatása.)

A kormánymű elsődleges és leginkább jellemző hibája a hidraulikus szervórendszer olajszivárgása. Az olajfolyás oka több minden is lehet, az elsődleges, hogy ügyeljünk arra, hogy a rendszer nehogy olaj nélkül maradjon, ha ugyanis úgy fut, nem csak a kormánymű, a szervószivattyú is felújítandó lesz, magyarán a kormánymű 45-70 ezer forintos tételéhez még egy 40 ezer forintos javítást számolhatunk hozzá. Másrészt önmagáért a kormányműért is érdemes mihamarabb javíttatni. Minél későbbre hagyjuk ugyanis az orvoslást, annál nagyobb problémákkal kell majd megküzdeni, sőt, egy bizonyos kopottság felett a kormánymű már nem lesz javítható. A cikkünkhöz segítséget nyújtó kormánymű-felújító specialista[/url] tapasztalatai szerint a hozzájuk javításra érkező kormányművek ötöde ilyen. Nem is feltétlenül a sofőrök hanyagsága miatt, hanem azért is, mert vannak olyan kicentizett rendszerek, amelyek eleve javíthatatlanná kopnak.

A legtöbb autó esetében azonban javítható a kormánymű, így nem csak a szervóolaj szivárgása, a szakaszos, meg-megakadó rásegítés, a kopogás vagy a túlzott holtjáték, illetve a szorulás legkisebb jelének észlelésekor is ajánlott szerviz, akár egy megbízható általános, akár egy futóműves felkeresése. A kormánymű hibáját ők ugyanis meg tudják állapítani. Ha utóbbit diagnosztizálják, akkor alapvetően négy lehetőség áll előttünk, az első a bontott alkatrész vásárlása a hibás helyére. Utóbbi még a felújításnál is olcsóbb lehet, akár 30 ezer forintból is megúszható, ám mivel erősen kérdéses, hogy a bontott egység milyen állapotú és élettartamú lesz, kevéssé ajánlott. A felújítás már eggyel combosabb összeg, 45-70 ezer forinttal számolhatunk, de megfelelő felújítót keresve 1 év garanciával kapunk a gyárival gyakorlatilag megegyező paraméterekre hozást. Több márkánál vásárolhatunk gyárilag felújított kormányművet is, jellemzően a felújítási költség több mint duplájáért kapjuk lényegében ugyanazt az eredményt. Az új kormányművek ára nagyjából 300 ezer forint környékén indul és rendszertől, annak komplikáltságától függően akár több millió forintig tart.

Hibás kormánymű esetén tehát a felújítás tűnik a legjobb megoldásnak, már amennyiben ez lehetséges. Nagyon nem mindegy azonban, hogy miként történik a felújítás, vagyis az, hogy milyen felújítót bízunk meg a munkával. A következőket mindenképp tisztázzuk rendelés előtt, hiszen nem csupán egy több tízezer forintos kiadásról, hanem autónk hosszú távú üzemképességét, menetbiztonságát is meghatározó kérdésről van szó.

Így vigyázhatunk a kormányműre!
Oké, hogy a hazai utak minősége a futómű elemein túl a kormánymű alkatrészeit is átlag feletti módon terheli, de igenis tehetünk azért, hogy ez a hatás szerényebb legyen. Ahol ismerjük az út minőségét, például a naponta bejárt szakaszokon, egy-egy vasúti, vagy villamos kereszteződésnél, ott bizony lassítsunk erőteljesen. Talán a mögöttünk lévő sem szitkozódni fog emiatt, hanem arra gondol, milyen jó, hogy ezen az úthibán csak szerényebb tempóval gördült át. Használat szempontjából külön figyelmet igényelnek a hidraulikus és elektrohidraulikus (ékszíj helyett villanymotorral hajtott, de ugyanúgy szivattyús) rásegítések, esetükben nem szabad a kormányt végállásában tartani (még parkoláskor sem), úgy ugyanis túlterheljük, hamar leégetjük a szervószivattyút. És persze ne feledjük el, a hidraulikus rendszerben olaj dolgozik, annak időnként cserére van szüksége, a koros, felforrósodó, habzó olaj ugyanis nem tudja ellátni funkcióját, hibát fog okozni.